אמנות הרצף

להבין קומיקס, סקוט מקלאוד, 1993

Understanding Comics הוא ספר על קומיקס – המדיום, הז׳אנר, השיטה, הכותבים והקוראים. הוא ספר שמציב לעצמו מטרות גדולות – להגדיר מהו קומיקס, לחפש את הקומיקס הראשון, לחקור מה אפשרי בו ומה לא, ולמצוא את האפקט של קומיקס על היוצרים שלו ועל קוראיו – ועונה עליהן ברוב הדר. הוא כתוב בגוף ראשון ומבטא את דעותיו והשקפתו של הכותב, סקוט מקלאוד, שדואג לבסס אותן ולקושרן בהיסטוריה, בתיאוריות קיימות מתוך חקר האמנות וחקר התקשורת, וכן אחת בשניה; כל פרק בנוי מעל המסקנות של הפרקים שקודמים לו ובונה תובנה אחת גדולה ועמוקה.

אבל הדבר הכי חשוב ומעניין בנוגע ל-Understanding Comics הוא שהוא ספר קומיקס. מקלאוד אוכל מהדייסה של עצמו ומוכיח, דף אחר דף, כמה המדיום הזה מיוחד. הספר מצליח להדגים איך כלי פשוט לכאורה כמו קומיקס מסוגל, בידי האמן הנכון, להביע רעיונות עמוקים ואבסטרקטיים בצורה מדויקת כל-כך.

Sequential Art

בריצה לאורך ציר הזמן מאז ציורי הקיר המצריים, דרך ״הקומיקס הראשון״ אי-שם במאה ה-19, ועד התפוצצות הז׳אנר בארה״ב, אירופה ויפן בתחילת המאה ה-20, הספר מצליח לגולל את סיפורה של האמנות החדשה הזו – Sequential Art כפי שהוגדרה ע״י וויל אייזנר – ולנתח אותה ואת המתרחש בה בהקשר הרחב של עולם האמנות באותן התקופות ושל תקשורת ההמונים שהקומיקס צמח ממנה. מקלאוד מגדיל לעשות ובוחן מקרוב גם את ״הבנת הקומיקס״ עצמה – כיצד אנו כקוראים רואים קומיקס, איך אנחנו מעבדים סיפורים במוחינו, איך מדיומים ויזואלים משפיעים על הקליטה שלנו של רעיונות חדשים, כיצד קומיקס נתפש ומתפענח על ידי הקורא – שאלות שמוכיחות בעצמן כמה הפורמט הזה ייחודי ואיזו עוצמה, רגשית ואינטלקטואלית, עלולה להיות חבויה בחוברת הקומיקס התמימה שעל המדף.

Understanding Comics, Scott McCloudUnderstanding Comics
מאת סקוט מקלאוד
William Morrow, An Imprint of HarperCollins Publishers, 1993
Goodreads סקוט מקלאוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.